-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35062 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

مسئله عصمت اهل بيت چگونه از آية «اِنّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهلَ الْبَيْتِ وَ يُطَّهِرَكُمْ تَطهيراً» استفاده مي شود؟
به نظر مي رسد كه «رجس» درآيه فوق به خاطر مطلق بودن، معني وسيع و گسترده‎اي دارد و هرگونه گناه و شرك و بخل و حسد و آلودگيهاي ظاهري و باطني و حالات و اخلاق نفرت انگير را شامل مي شود و در واقع اهلبيت پيامبر(ص) از همه اين امور به اراده پروردگار پاك بوده‎اند، بدون شك اين آيه مسأله عصمت را در شخص پيامبر(ص) و خاندانش ثابت مي كند، زيرا اراده خداوند تخلف ناپذير است، وقتي او اراده كرده ، پليدي را از اين خاندان دور كند، مفهومش«تضمين عصمت» آنها است، زيرا مسلماً شرك و گناه در هر شكل و هر صورت از واضحترين مصاديق رجس و پليدي است و نفي رجس و پليدي به طور مطلق مسلماً شامل گناهان مي‎شود.



آيا اين اراده، ارادة تشريعي است يا تكويني؟ و به تعبير ديگر آيا خداوند فرمان داده اهل بيت گرد گناه و پليديها نگردند، يا اينكه پاكي را در وجود آنها ايجاد كرده است؟



مسلماً منظور معني اول نيست، زيرا اراده تشريعي (به معني تكليف نسبت به واجبات و ترك محرمات) منحصر به خاندان پيامبر نيست، زيرا همه مردم بدون استثنا موظف و مكلفند از گناه و پليدي پاك باشند، درحالي كه كلمه«انّما» دليل بر اين است كه موهبت مخصوص خاندان پيامبر(ص) است.



بنابراين «اراده» در اينجا منحصر به معني اراده تكويني است، ولي نه به آن معني كه موجب جبر گردد و خاندان پيامبر(ص) مجبور به معصوم بودن باشند، زيرا انبياء و امامان چنان هستند كه در عين قدرت بر گناه به سراغ گناه نمي‎روند، زيرا خداوند يك سلسله آگاهيها و مبادي فطري به آنها بخشيده كه آنها را دعوت به پاكي ميكند، درست همان گونه كه هيچ انسان عاقلي حاضر نيست لخت مادرزاد در كوچه و خيابان به راه افتد ، مسلماً قدرت بر اين كار را دارد، اما مبادي فطري و آگاهيها اجازة چنين عمل شرم آوري را به او نمي‎دهد.








پيام قرآن ج 7


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.